منتديات دموع التائبين
اهلا ومرحبا بكم اخواتى المؤمنات التائبات الداعيات الى الله من تريد الانضمام الى منتدانا تضغط على كلمة تسجيل جمعنا الله واياكم فى جنات النعيم مع حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات دموع التائبين
اهلا ومرحبا بكم اخواتى المؤمنات التائبات الداعيات الى الله من تريد الانضمام الى منتدانا تضغط على كلمة تسجيل جمعنا الله واياكم فى جنات النعيم مع حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم
منتديات دموع التائبين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

يلا نصحى نصلى الفجر

2 مشترك

يلا نصحى نصلى الفجر Empty يلا نصحى نصلى الفجر

مُساهمة من طرف سمسمة 2012 الإثنين فبراير 20, 2012 4:01 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله(صلى الله عليه وسلم)
صلاة الفجر يجب ان نحافظ عليها لما لها من افضال كثيرة وقد قال صلى الله عليه وسلميلا نصحى نصلى الفجر Frownركعتى الفجر خير من الدنيا ومافيها) وانا واحدة من الناس لما اصحى اصلي الفجر باحس براحة نفسية طول النهار واحس بالسعادة والرضى واتشجع اني اصلي باقي الفروض ف اوقاتها مع السنن والذكر والقران
وعلى العكس لما ما اصحاش واصلي الفجر ف وقته احس اني مضايقة واصلي بقية النهار كدا تادية واجب وساعات ما اصليش باقي الفروض ف اوقاتها ولا احافظ على السنن واكيد فيه ناس زيي كدا
معلش طولت عليكوا
ندخل ف الموضوع وهو ازاي تصحي تصلي الفجر؟
(اشرب كمية كبيرة من الماء قبل النوم)
طبعا هتستغربوا ايه علاقة دا بصلاة الفجر
انا كنت قرات مقال مرة عن بحث كان عامله احد العلماء عن صلاة الفجر وان احنا مش بنحاول نضحى بدقائق قليلق ونستيقظ من اجل الصلاة وقال ف البحث ان المسلمين ف الصين رغم مشاغلهم الكتير وان الصين اصلا مش بلاد مسلمين زي بلادنا لكنهم بيحاولوا انهم يؤدوا الصلاة ف وقتها
وانهم عشان يقدروا يصحوا يصلوا الفجر كان يشربوا كمية من الماء قبل النوم وبالتالي يضطروا للاستيقاظ ليلا والذهاب الى الحمام(اعزكم الله) وطالما طردوا الشيطان وقاموا من سرائرهم
يقدروا يتوضوا ويصلوا الفجر ف ميعاده
سبحان الله شوفتوا الناس بتفكر ازاي بيجاهدوا نفسهم وبيجاهدوا شيطانهم ويتغلبوا عليه
طبعا اولا: عقد النية انك تصحي الفجر انا بجد جربتها لقيتني باسمع الاذان وانا نايمة واقوم على طول رغم اني ساعات اكون نايمة متاخر بس باكون ناوية قبل ما انام واقول يارب اصحى اصلي الفجر
والحاجة التانية: اننا نشرب كمية كبيرة من الماء قبل النوم عشان نضطر اننا نصحى للدخول الحمام وبالتالي الوضوء والصلاة ولو صحينا قبل الفجر مانامش لا نتوضى ونصلي والله صلاة الليل دي روعة بجد وتدعي باللي انتي عايزاه كله ف جوف الليل
ولا تنسوني من صالح دعائكم
جزاكم الله خيرا
منقول للامانة

يلا نصحى نصلى الفجر 2703461960
سمسمة 2012
داعيه نشيطه
داعيه نشيطه

يلا نصحى نصلى الفجر Empty رد: يلا نصحى نصلى الفجر

مُساهمة من طرف زهرة الجبل الأربعاء فبراير 22, 2012 1:43 pm

جزاكى الله الجنه
وجعلنا الله من المصلين والمسبحين والمستغفرين بالاسحار
يلا نصحى نصلى الفجر Scaled.php?server=248&filename=13224939mf4